קוראים

יום רביעי, 24 במאי 2017

תנו לחפצים לדבר - האינטרנט של הדברים (IOT) ועתידו


הם נמצאים בהמוניהם, מיליארדים רבים, בכל רחבי העולם, וכבר עכשיו הם הופכים את חיינו ליעילים וקלים יותר. בעתיד הם יעשו זאת עוד הרבה יותר ויחוללו מהפכה לא פחות מהמהפכה שחולל האינטרנט. אלה הם חפצים פיזיים המתקשרים ביניהם באופן אוטומטי דרך האינטרנט ומאפשרים לנו לקבל מידע חשוב ואף חיוני ולשלוט בדברים שונים. האוסף הכולל של החפצים האלה קרוי בשם האינטרנט של הדברים (Internet of Things), או באנגלית מקוצרת IOT (בעברית: מִרְשֶׁתֶת הַדְּבָרִים). זהו מושג שמהותו חפצים המעבירים ביניהם מידע באמצעות האינטרנט ומתקשרים זה עם זה באמצעות תקשורת משוכללת. כמו שהאינטרנט מקשר בין בני אדם, האינטרנט של הדברים מקשר בין מכונות, התקנים, כלי מטבח, חיישנים, כלים תעשייתיים, רובוטים ועוד. אנחנו נמצאים כנראה רגע לפני מהפכה מדהימה שבה נחיה בעולם שבו דברים יתנהלו בצורה אוטומטית בין המוני חפצים ומכשירים שסובבים אותנו ומשרתים אותנו ללא הרף.
העברת המידע מהחפצים דרך האינטרנט והתקשורת בין החפצים מאפשרת לשלוט בהם, לקבל מידע חיוני, לנתח מידע זה, לקבל תובנות ממנו ולזהות ולצפות אירועים ומגמות. הדבר נעשה באמצעות חיישנים ומחשבים זעירים הניתנים לשילוב כמעט בכל מכשיר או כלי, המאפשרים לקלוט מידע, לאגור אותו ולשדרו דרך האינטרנט.
האינטרנט של הדברים הופיע בעשור הנוכחי ומצוי עדיין בחיתוליו אך נראה שצפוי לו עתיד מזהיר. בין היתר הוא יקל על חיינו וישפר את בריאותנו האישית. מחשבים זעירים, הניתנים לשילוב בכל מכשיר אפשרי כמעט אוספים נתונים, מעבירים ביניהם אינפורמציה, ומבצעים משימות מגוונות, ללא התערבות אנושית או כמעט בלעדיה. האינטרנט של הדברים קיים כבר היום. דוגמאות לשימוש בו הן למשל מכונות כביסה ומייבשי כביסה שניתן לעקוב אחריהם ולהפעילם מרחוק, התקנים לבישים המאפשרים מעקב אחרי מדדים בריאותיים ומדדי כושר וניהול יעיל ונבון של מערכת חשמל.
כעשרים מיליארד מתקנים כבר מחוברים בעולם במסגרת האינטרנט של הדברים ומספרם צפוי להגיע ליותר משלושים מיליארד בשנת 2020.


האינטרנט של הדברים - כמה תחומי פעולה 
מה יוכל לעשות עבורנו האינטרנט של הדברים?

האינטרנט של הדברים יאפשר לנו לשפר ולהעצים את יכולותינו בתחומים רבים. הנה כמה דוגמאות:

  • מכשירים כגון סמרטפונים ושעונים חכמים יוכלו להודיע לנו על צפיפות הקהל במקום שאנחנו מתכוונים ללכת אליו, כגון קניון, מסעדה, פארק שעשועים, בית קולנוע. זאת, הודות לחיישנים המצויים במקומות שונים (מצלמות, מדי טמפרטורה, מדי לחות, מדי רעש ועוד).
  • השעון החכם או הסמרטפון יציע ביוזמתו הצעות לבילוי ביום חופשה בהתבססו על מזג אוויר, זמינות של שירותים שונים (כגון פארקים) והעדפותינו.
  • המקרר או המזווה שלנו, יוכלו לדעת אילו מצרכים נגמרו ולהשלים את החסר על ידי הזמנת חדשים.
  • התקני מחשוב לביש כגון שעון חכם יזהו האם נפגענו בתאונה ויזמינו טיפול רפואי באופן אוטומטי. הם יוכלו גם לזהות הידרדרות של מצב רוח ולהציע הצעות לשיפורו.
  • הבית ינהל את עצמו כולל מערכות התאורה,החימום ומיזוג האוויר שפועלות לאורך היממה, על פי מזג האוויר ולוחות הזמנים שלנו. הוא יוכל גם לזהות אם אנחנו בבית או לא ולפעול לפי זה. זה יאפשר חיסכון ונוחות.
  • הבית ילמד את הרגלינו ויפעל לפיהם, למשל הכנת קפה בהתעוררנו, ויסות חום המים במקלחת תוך התאמתו למתקלח.
  • נוכל לקבל התראה על קלקולים או בעיות בבית.
  • נוכל לקבל התראות על בעיות בגופנו עוד בטרם התממשו. השעון החכם שלנו יבדוק מדדים שונים כגון לחץ דם, דופק וטמפרטורת גוף ויעבירם למרכז מתאים. שם הם ינותחו, תתקבל תמונת מצב ואז תישלח לנו התראה ואולי גם יוזמן אמבולנס, אם זה נחוץ.
  • כשנסתובב במקום כלשהו, השעון החכם שלנו יודיע לנו ביוזמתו על הימצאות חברים בסביבה.


כיצד עלול האינטרנט של הדברים לפעול נגדנו?

האינטרנט של הדברים עלול לפעול גם נגדנו. הנה כמה דוגמאות:
  • ניצולו לפרסום מוגבר ומותאם אישית, דבר שעלול להטריד מאד. למשל, ניתן יהיה לפזר חיישנים ברחבי העיר שיכירו את העדפות המשתמש ויציגו לפניו פרסומות תלת ממדיות בעוברו בסמוך לחנויות של מותגים שונים ויכווינו אותו אליהם, כל זאת, באופן אוטומטי.
  • שימוש על ידי גורמים עוינים לזיהוי מצבים מועדפים לפגיעה. למשל, אם גורם מעוניין לבצע פיגוע רב נפגעים, הוא יחפש מקומות בהם קיימת צפיפות רבה של בני אדם ויכוון את מעשיו בהתאם.
  • עבריינים יוכלו להתחקות אחרי דיירים כדי לזהות מתי הם נעדרים, לשם פריצה לדירתם.
  • חדירה לפרטיות - השגת מידע על בריאותנו תוך כדי ניטורה על ידי האינטרנט של הדברים ובהתאם לכך חשיפה לגורמים שאיננו מעוניינים שידעו על כך.
  • גורמים עוינים יוכלו לנטר את מצב בריאותנו ולתכנן פעולות העלולות לפגוע בה במכוון.



***

השאלה אם האינטרנט של הדברים ינוצל לטובה או לרעה איננה שאלה טכנולוגית אלא ערכית. במהלך ההיסטוריה הומצאו המצאות רבות שנוצלו לרעה ולטובה כאחד, תלוי מי השתמש בהם ולשם מה. למשל, המטוס נוצל להובלת נוסעים וסחורות ומאידך למלחמות, המשקפת - לתצפיות בטבע ולעומת זאת למעקב אחרי אנשים כדי לפגוע בהם, המצלמה - למטרות מדעיות ואמנותיות אך גם לצילום אנשים במצבים אינטימיים לשם סחיטתם.

האינטרנט של הדברים אינו שונה בעניין זה מכל המצאה אחרת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

נפש וחברה במסעות בין הכוכבים/יורם אורעד

  התמונה נוצרה על ידי playground.com כשיתאפשרו טיסות חלל למרחקים ארוכים מאד הם יימשכו עשרות, מאות ואולי אלפי שנים. אילו אתגרים נפשיים וחברתי...