קוראים

יום ראשון, 11 ביוני 2017

כשהטכנולוגיה תהפוך את העבודה למיותרת




ציור: רפי והלל שלפין
האם העבודה האנושית עומדת להיעלם מן העולם ולהפוך את כולנו למובטלים בעל כורחנו בעתיד הנראה לעין? אולי לא שמתם לב (ואולי כן) אבל האוטומציה והרובוטיקה מחליפים במהירות יותר ויותר פונקציות אנושיות. שימושיהן מופיעים בהמון מקומות כגון עמדות להוצאת כרטיסים, כספומטים, מפעלי תעשייה העושים שימוש במכונות אוטומטיות וברובוטים בקווי הייצור שלהם. הן מופיעות בתעשיית הרכב ועושות עבודה יעילה ומהירה בהרבה מהאדם ומוזילות את עלויות הייצור. מזל"טים (מטוסים זעירים ללא טייס), שהם בעצם רובוטים מעופפים, יכולים כיום לפעול באופן עצמאי. אלה הם שימושים מסורתיים יחסית אבל היום קיימות גם התחלות דרמטיות יותר כגון רובוטים כמלווים אנשי שירות, מלצרים במסעדות ושפים רובוטיים המחליפים שפים אנושיים. במחסני חנות הענק אמזון כבר אין צורך במלגזנים, רובוטים הם אלה שמטפלים בסחורות. רובוטים מתחילים לשמש גם ברפואה כמסייעים למנתחים, כרוקחים לחלוקת תרופות והרשימה עוד ארוכה. גם המכונית האוטונומית שמתחילה להיכנס לשימוש היא דוגמה למגמות מובהקת לאוטומציה חדשנית ודרמטית המתחילה להתממש.
האוטומציה והרובוטיקה מאיימים על שוק העבודה.

ווטסון - מחשב בעל אינטליגנציה מלאכותית


המכונית האוטונומית תסיע אותנו לכל מקום
 ללא התערבות אנושית
על פי סקר שערכו מומחים לאינטליגנציה מלאכותית, תוך חמישים שנה ייעלמו רוב העבודות ולאור הקצב הגובר של ההתפתחויות הטכנולוגיות, ייתכן אף שמוקדם בהרבה. גם בעבר נעלמו עבודות עקב אוטומציה אך עבודות חדשות נוצרו, כאלה שהצריכו יכולות קוגניטיביות גבוהות שרק לבני אדם היו אותן (כגון יכולות כתיבה, הלחנה, תכנון והשוואה). ההנחה שאותו דבר יחול גם על העבודות שייעלמו בעתיד, היא כנראה פשטנית ומוטעית. המצב כיום שונה מהותית עקב התפתחות האינטליגנציה המלאכותית, והשתלבותה ההדרגתית בעולם. זו תתפוס את מקומם של בני אדם גם בתפקידים הדורשים יכולות קוגניטיביות גבוהות ולא רק בתפקידים פשוטים וחוזרים על עצמם (כגון עבודה בפסי ייצור של מכוניות). כך למשל, קיים סיכוי טוב שכבר תוך 25 שנה יופיעו ספרים רבי מכר שנכתבו על ידי אינטליגנציה מלאכותית ותוך 12 שנה - יצירות פופ פופולריות שנכתבו על ידיה.
העבודה בעוד כמה עשרות שנים תהיה כנראה זכות (או אולי חובה, תלוי בנקודת המבט) של יחידים. רק מיעוט באוכלוסייה, אם בכלל, יעבדו. כמעט כל האזרחים, או כולם, לא יעבדו כלל.





איך ייראה עולם ללא עבודה?

אחד הצעדים הראשונים שיתבקשו בעולם של מובטלים הוא הבטחת הכנסה בסיסית ומספקת לכל, על ידי הממשלות, ללא צורך בעבודה. בינואר השנה כבר החל בפינלנד ניסוי שבו מקבלים כמה אלפי תושבים הכנסה כזו. גם בישראל ישנה כוונה כזו והמוסד לביטוח לאומי מתכוון להציע מודל לבחינתה. יש להניח שתוך עשרים שנה רוב ממשלות העולם המפותח יעניקו לתושביהן הכנסה קבועה מספקת ללא צורך בעבודה עבורה.
הרובוטים יהיו חלק מחיינו וישרתו אותנו 
במגוון עצום של שירותים
הממשלות יצטרכו לשנות את גישתן כלפי עולם העבודה, שלמעשה ייעלם או יהפוך לעניינו של מיעוט עובד. גישת הממשלות והחברה בכללה כיום היא חינוך לרכישת מקצוע ולהשתלבות במעגל העבודה והיא משודרת במערכת החינוך, במסגרות שונות של שוק עולם העבודה של היום ועוד. בעתיד, נצטרך לחשוב על מסרים אחרים, הנוגעים לפעילויות והתנהגויות רצויות שאנשים יוכלו לעשות בחברה ללא עבודה. הנה כמה פעילויות והתנהגויות רצויות שאנשים יוכלו לעשות בעולם ללא עבודה, שראוי שיהוו גם מסרים שתמליץ עליהם החברה ושהיא תפעל לקידומם:

  • טיפוח תרבות הפנאי: בחירת עיסוקים אישיים רצויים (למעשה תחביבים) כגון לימודים בתחומים שונים, טיולים, ספורט ועוד. במקום חינוך לקראת שוק העבודה העתידי, יהיה צורך להקנות לאזרחים כלים לבחירת עיסוקים אישיים כאלה בהתאמה אישית, ולהתנהלות נכונה בהם.
  • התנדבות. התנדבות באוכלוסיות שונות לצרכים שונים. יהיה צורך בלמידת הרגלים טובים ורצויים להתנהלות במסגרת התנדבות, תוך התאמה אישית למתנדבים.
  • השקעה בכישורים חברתיים כגון טיפוח ההתנהלות במשפחה ובהתנהלות עם חברים. בעידן ללא עבודה (לפחות לרוב האנשים) כדאי יהיה להתמקד במתן כלים מתאימים להתנהלות כזו.
  • טיפוח העצמי כגון שיפור הכושר הגופני, הכושר השכלי, הכושר הרגשי, המראה החיצוני, הבחירה הראויה בבגדים ובאביזרים.
  • פיתוח יוזמות: כשכל הזמן יעמוד לרשותנו יהיה שפע של זמן לפיתוח יוזמות אישיות ושיתופיות המותאמות לנטיית מפתחיהם, ללא צורך לדאוג להכנסה קבועה בזמן פיתוחן. כדאי יהיה ללמד איך לפתח יוזמות ולקדמן.

עולם ללא עבודה הוא  הזדמנות לפריחה וצמיחה

במבט ראשון, ייתכן שעולם ללא עבודה נראה כתחזית פסימית שלא היינו רוצים להיות לראות בהתגשמותה אבל ייתכן שזוהי אילוזיה בלבד וההפך הוא הנכון. זאת, משום שאולי יותר מאשר אנחנו מעוניינים בעבודה, אנחנו פשוט שבויים בהרגלים ישנים ודפוסים ישנים הקשורים בעבודה. החברה חינכה אותנו אליהם, ובצדק, משום שעד כה היה צורך, שעדיין קיים, בעבודה אנושית לגווניה, אולם בעתיד ייתכן שהיא לא תהיה נחוצה עוד. כיום אנו גם תולים את הגדרתנו העצמית ואת זהותנו לא מעט בעבודתנו אבל אלה יכולים להיות תלויים גם בעיסוקים ובתחומי עניין שלנו שאינם קשורים בעבודה. ייתור העבודה והפיכתנו למובטלים אין משמעותו בַּטָָלָה. להפך, הוא יגביר את החופש שלנו, ואת יכולתנו להגשים את מאוויינו האמיתיים, דבר שקשה בהרבה או אף בלתי אפשרי בחברה שבה הכל מחויבים בעבודה לפרנסתם.
עולם ללא עבודה אינו בטלה אלא הזדמנות לפריחה ולצמיחה אישית וחברתית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

נפש וחברה במסעות בין הכוכבים/יורם אורעד

  התמונה נוצרה על ידי playground.com כשיתאפשרו טיסות חלל למרחקים ארוכים מאד הם יימשכו עשרות, מאות ואולי אלפי שנים. אילו אתגרים נפשיים וחברתי...