קוראים

יום שבת, 24 ביוני 2017

עולם גמיש - על סמרטפונים גמישים ומכשירים גמישים אחרים


תמונה של רפי שלפין על המסכים של העתיד.jpg
ציור: רפי שלפין

קפלו אותו, כווצו אותו, מעכו אותו לגוש קטן… ואחר כך פרשו אותו שוב למלוא שטחו וחוזר חלילה. האם כך ייראו הסמרטפונים של העתיד? - מתקפלים, גמישים ונמתחים? על פי הצהרת סמסונג, כבר בשנת 2019, תציע החברה סמרטפון מתקפל לרכישה. כדי להפוך את חזון הסמרטפון המתקפל למציאות צריך להתמודד עם מספר אתגרים. אחד מהם הוא יצירת מעגלים חשמליים אמינים הניתנים לקיפול בלי לפגוע בפעולתם התקינה. אתגר אחר הוא פיתוח סוללות גמישות. אתגרים אלה ואחרים נמצאים כנראה בדרך לפתרונם ברמה זו או אחרת וההנחה של סמסונג היא כנראה שהם כה קרובים לפתרונם עד כדי כך שבשנת 2019 סמרטפונים מתקפלים כבר יוצעו למכירה. עלויות הייצור בתחילת הדרך יהיו כנראה גבוהות מאד ובהתאם לכך גם מחיר ה"מתקפלים" הללו ויחד עם זאת אנו יודעים היטב מנסיוננו שמחירים אלה צפויים לצנוח מהר מאד.
בפיתוח סמרטפונים מתקפלים יש הגיון רב. הם מאפשרים להגדיל מאד את המסך ללא צורך במקום נוסף בכיס שלנו או במקום אחר בו אנחנו מניחים אותם. סמרטפונים מתקפלים יוכלו להישאר מקופלים בשטח קטן, ובעת הצורך ניתן יהיה לפרוש אותם כך שיציגו שטח תצוגה גדול.
שנת 2019 נראית כבר באופק וייתכן שהסמרטפון הבא של חלק מאתנו יהיה סמרטפון מתקפל אבל האם קיפול הוא הדבר היחידי שנוכל לעשות אתו בעתיד שמעבר לשנת 2019? כמה אפשרויות קיצוניות עוד יותר עולות בי כשאני חושב על הגעתם של סמרטפונים גמישים לשוק, שמסתמן שאכן תתממש בעוד כשנתיים. למשל, אולי נוכל ליצור סמרטפון כל כך דקיק וגמיש עד שניתן יהיה פשוט למעוך אותו ולהכניסו למקום מאד מצומצם, כגון ארנק, או  כיס קטן, או אפילו לגלול אותו מסביב לפרק היד שלנו ולאחר מכן להתירו ולפרוש אותו למימדים גדולים פי כמה מהשטח שהוא תופס על פרק היד. ואולי נוכל לקפלו לתכשיט דמוי טבעת, שרשרת ועוד ולאחר מכן לפרוש אותו ולהשתמש בו כסמרטפון גדול.


למה שרק סמרטפונים יהיו גמישים ומתקפלים?

היכולות הגמישות האלה אינן צריכות להצטמצם רק לסמרטפונים. הן יוכלו לחול גם על מכשירים רבים אחרים. לדוגמה - צגי טלוויזיה. חישבו על צג טלוויזיה ענק ודקיק שניתן לקפלו עוד ועוד עד שהוא תופס מקום כה מצומצם כך שניתן יהיה להכניסו למגירה קטנה או לקפלו לצורה המעוצבת כקישוט ולהניחו על השולחן או על מדף ולפרוש אותו רק בעת הצורך. אם לצג יינתנו יכולות כיווץ ומתיחה אפשר יהיה להוציאו מתוך ארנק קטן, למתוח אותו לצדדים ולהעניק לו שטח גדול בהרבה ואז להצמידו לקיר ולצפות באמצעותו בטלוויזיה. את הצג הגמיש נוכל גם להדביק על משטחים אחרים כגון בדים, עמודים, סלעים, גדרות ובגדים.

SONY DSCמסך גמיש01.jpg


הנה כמה שימושים אפשריים של צג כזה:

  • ניתן יהיה לעטוף מוצרים בצגים גמישים ללא תלות בצורת המוצר, ובנגיעת אצבע או בלעדיה, יוצג וידיאו, תמונות ופרטים מתחלפים אחרים על המוצר.
  • דובר או מרצה יוכל להציג המחשה של רעיון או תופעה על צג גמיש שיוצמד לבגדו.
  • ברכה מונפשת על צג גמיש שיוצמד לבגד.
  • צג טלוויזיה שניתן להצמידו לכף היד לצפייה בהופעה או בחדשות ולאחר מכן להסירו, לקפלו ולהניחו בארנק.
  • צג טלוויזיה ענק הנפרש בשמים להצגת מופע. הצג ייגלל מתוך רחפן ויפרש לשטח הנדרש ולאחר מכן ייגלל בחזרה אל בטן הרחפן.
  • מצמידים לעצים צגי טלוויזיה גמישים. נגיעה בהם תוכל להציג מידע חזותי וטקסטואלי אודותיהם כגון על מקומות תפוצתם, על ההיסטוריה של עץ ספציפי ועוד.
  • פורשים על הקרקע צגי טלוויזיה גמישים לריקודים, משחקים, הדגמות ועוד.

באותו אופן ניתן לחשוב על רמקולם דקיקים וגמישים שניתן לכווצם ולהכניסם לארנק ואז להוציאם, לפרוש אותם במקומות רצויים ולהשתמש בהם. ניתן יהיה לפרוש אותם על פני משטחים שונים.
ולמה לא להמשיך הלאה? - חישבו על משטחים של תאי שמש שיתפסו מקום מצומצם אך כשנצא לפיקניק או לטיול ונזדקק לאנרגיה חשמלית זמינה נוכל לפרוש אותם על שטח רחב ולהפיק מן השמש אנרגיה חשמלית רבה , שתספיק לצרכינו. בסיום השימוש במשטח, נוכל לקפלו כך שיוכל להיכנס לתיק קטן. משטחים כאלה יוכלו לשמש גם כוחות צבא, משלחות חקר, כוחות הצלה ועוד.

מה הסיכוי שהחזון הזה יתגשם? ראשית, התממשות החזון תלויה בפיתוח טכנולוגי רב שיידרש. שנית, הדבר תלוי במידה קריטית בתשובה על השאלה האם ובאיזו מידה, מכשירים גמישים כאלה ישרתו אותנו. שלישית, התממשותו תלויה במידה קריטית גם בתשובה על השאלה האם נהיה מעוניינים בהתממשותו (ושתי השאלות האחרונות אינן בהכרח זהות).
אני מרשה לעצמי להניח בזהירות שהחזון אכן יתגשם במהלך שנות העשרים והשלושים של המאה שלנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

נפש וחברה במסעות בין הכוכבים/יורם אורעד

  התמונה נוצרה על ידי playground.com כשיתאפשרו טיסות חלל למרחקים ארוכים מאד הם יימשכו עשרות, מאות ואולי אלפי שנים. אילו אתגרים נפשיים וחברתי...