קוראים

יום שבת, 13 במאי 2017

לנסוע לעבודה במכונית מעופפת

האם המכונית המעופפת היא עתיד התחבורה הציבורית והפרטית בתוך הערים? האם אכן נשתמש בה לנסיעה למקום העבודה שלנו ובחזרה, למקומות בילוי, לאירועים משפחתיים ועוד? כבר מזמן הבטיחו לנו את הופעתה ואת השימוש הרב שיהיה בה. מכוניות מעופפות מלוות אותנו בסרטי המדע הבדיוני ובחזיונות העתידנות כבר עשרות שנים אך עד כה הן טרם הגיעו לערינו, למרות שראינו ניסיונות לא מעטים לייצרן. מידי פעם יוצאת חברה אחרת בהבטחה שהנה זה מגיע, אך פעם אחר פעם ההבטחה מאכזבת ואינה מתממשת. קיימות לכך סיבות רבות. אחת מהן היא הסרבול של המכונית המעופפת הנובע מהטכנולוגיות שאינן בשלות. סיבה אחרת היא מחירה הגבוה. עוד סיבה היא טווח הנסיעה הנמוך שלה וקיימות סיבות נוספות.
בכתבה שהתפרסמה לאחרונה מוצגת הצעתה של חברת התעופה איירבוס למכונית מעופפת. למעשה מדובר בהרבה יותר מסתם הצעה. כבר בסוף שנה זו, מתכוונת החברה להתחיל בטיסות של ממש באב טיפוס של מכונית מעופפת משלה. איירבוס הקימה מחלקה מיוחדת שבין היתר חוקרת את האפשרות לבניית כלי טיס אווירי להסעת נוסעים בתחום העיר ולשימוש בו.


מכוניות מעופפות בעיר עתידנית. ציור: רפי שלפין והלל שלפין




ציור: רפי שלפין
רבות מן הטכנולוגיות הנדרשות למכונית מעופפת עירונית כבר בשלות לשימוש או לפחות נמצאות בסוף הדרך להבשלתן. טכנולוגיות כאלה הן לדוגמה סוללות מתאימות ואוויוניקה (אוויוניקה - שם כולל למערכות האלקטרוניקה והמחשבים המצויים בכלי טיס כמו למשל מערכות התקשורת והניווט). אחת הדרישות של איירבוס מהמכונית המעופפת היא טכנולוגיית חישה אמינה שתאפשר הימנעות ממגע בין מכוניות מעופפות ומהתנגשויות ביניהן. טכנולוגיה כזו כבר מופעלת במכוניות קרקעיות אבל עדיין לא קיימים פתרונות בשלים לכלי רכב אוויריים וזהו אכן אחד האתגרים הגדולים של איירבוס לפיתוח מכוניתם המעופפת, שהחברה מתכוונת לפתור מוקדם ככל האפשר. החברה רואה לנגד עיניה מכוניות מעופפות שישותפו, בדומה למכוניות רגילות, באמצעות אפליקציה מתאימה תוך שימוש בסמרטפונים, להזמנת מכונית מעופפת. לדבריה, בשנים הקרובות תהיה דרישה למיליוני מכוניות מעופפות כאלה. היא מאמינה שהרחבת הייצור והפיתוח של המכונית המעופפת שלה תגרום לירידת מחירה. להערכתה, תוך פחות מעשר שנים תגרום המכונית המעופפת למהפכה בתחבורה העירונית.

האם אכן תיכנס המכונית המעופפת לחיינו בשניים הקרובות ותעשה בהם מהפכה? האם נתחיל לראות בשנים הקרובות מכוניות מעופפות בשמי הערים? האם זה כדאי? האם זה מועיל? האם הציבור יאמץ את המכוניות המעופפות?


מכונית מעופפת של חברת איירומוביל


מכונית מעופפת - יתרונות


המכונית המעופפת תתמודד באופן מעולה עם בעיית פקקי התנועה ועומסי התנועה. היא תמנע אותם או לפחות תפחית אותם בהרבה מאחר שהיא יכולה לנוע בשלושה מימדים ולא רק בשני מימדים, כמו המכונית הרגילה, דבר המגדיל באופן אדיר את מרחב התנועה שלה. היא גם מייתרת את הצורך בתשתיות פיזיות כגון כבישים ובאופן כזה מוזילה עלויות של פיתוח תשתיות ושל אחזקתן והופכות את התנועה לפשוטה יותר וזמינה יותר ואת הנגישות ליעדים שונים לזמינה בהרבה. זאת, בניגוד למכונית רגילה הנזקקת לכבישים שנוכחותם ואחזקתם הכרחית להגעה למקומות שונים. מכונית הנוסעת על הקרקע לא תוכל להגיע ליעדה אם הדרך המפרידה בין נקודת המוצא שלה לבין היעד שלה זרועה בסלעים, בוץ, חול טובעני או מכשולים אחרים שאינם מאפשרים מעבר. עבור מכונית מעופפת, לעומת זאת, מכשולים כאלה יהיו חסרי משמעות מאחר שהיא תעשה את דרכה באוויר.



כך דמיינו מכונית מעופפת באמצע
המאה העשרים



ויש גם צדדים פחות זוהרים


לצד היתרונות קיימים גם קשיים וחסרונות. אחד האתגרים הגדולים הוא הצורך במערכת מתוחכמת שתימנע מגע,  ובוודאי התנגשות, בין המכוניות המעופפות הנעות באוויר. בעיה נוספת היא שהמכוניות המעופפות יקלו על פריצה לדירות, מוסדות, חנויות ועוד משום שהן יאפשרו הגעה קלה אל המקום המיועד לפריצה, גם אם הוא מצוי גבוה מאד מעל הקרקע. מלבד זאת, קיימת סכנה סביבתית. חישבו על אלפי, רבבות ואולי מאות אלפי מכוניות, המעופפות מעל ראשינו בשמי הערים. תופעה כזאת עלולה לחסום חלק מאור השמש. בנוגע לזיהום אוויר, נראה שהמכוניות המעופפות לא יהוו איום משום שסביר להניח שהן יונעו באנרגיה חשמלית, לפחות בטווח הארוך וכך יימנע זיהום כזה. המכוניות המעופפות עלולות לגרום גם לפגם אסתטי משום שהשמיים שלנו יאבדו מצחותם ויכוסו ב"עננה" מתמדת של מכוניות מעופפות. מי רוצה שמים כאלה כשגם כיום הם נעלמים לנו באופן חלקי עקב גורדי השחקים הגבוהים המרובים?


הפתרון האולטימטיבי

לטעמי, הפתרון האולטימטיבי לתחבורה יעילה ונוחה יהיה שילוב מושכל בין מגוון אמצעי תחבורה שכל אחד מהם ייתן מענה טוב להיבט אחד או יותר לצורך תחבורתי. חלק מאמצעי התחבורה יהיו קונבנציונליים כגון רכבת ומכונית קרקעית ציבורית ופרטית. חלקם האחר יהיו פתרונות חדשניים יותר כגון רכבת ההיפר לופ הנמצאת בפיתוח בשנים האחרונות ובקרוב כנראה תיכנס לשימוש. אני מתאר לעצמי שגם המכונית המעופפת תזכה למקום של כבוד אך לא למקום של בלעדיות. יש להניח שנשתמש בה במקרים של צורך בהגעה למקומות בלתי נגישים. הטכנולוגיה המודרנית מציעה לנו פתרונות תחבורתיים שאפשר יהיה לשלב ביניהם באופן נבון. טכנולוגיית העתיד בוודאי ובוודאי תציע לנו שפע ומגוון גדולים בהרבה של פתרונות תחבורתיים שניתן יהיה לשלבם לכלל פתרון יעיל, טוב וגם שומר על הסביבה ועל האסתטיקה.

2 תגובות:

  1. אני חוששת בעיקר על החסרונות והשלכותיהם
    אך אם באמת ילכו על זה- חשוב שלא יהיה נחלה של כל פרט אלא רק למטרות ציבוריות
    ועוד פתרון נוסף - אני מציעה שגם באויר יהיו ערוצי נסיעה קבועים כדי שלא יהיה כאוס באויר.

    השבמחק
  2. היי בתיה
    העלית כמה דברי מטרידים וחשובים מאד. גם בעיניי רצוי שהתחבורה תהיה בעיקר או אולי אפילו כולה, ציבורית. בנוגע להצעתך, אני חושב שזה בהחלט פתרון אפשרי, מה עוד שערוצים כאלה קיימים, עד כמה שאני יודע, גם בטיסות נוסעים רגילות.

    השבמחק

נפש וחברה במסעות בין הכוכבים/יורם אורעד

  התמונה נוצרה על ידי playground.com כשיתאפשרו טיסות חלל למרחקים ארוכים מאד הם יימשכו עשרות, מאות ואולי אלפי שנים. אילו אתגרים נפשיים וחברתי...