קוראים

יום ראשון, 16 באפריל 2017

בואם של הרובוטים האישיים

רובוטים קיימים כבר שנים רבות אך רובם משמשים בתעשיות שונות כגון תעשיית הרכב. הם משמשים גם לצורך ניקוי פסולת רעילה ובמשטרה ובצבא משתמשים בהם לסילוק פצצות. רובוטים משמשים גם בחקר החלל. לאחרונה הם התחילו לשמש גם כשרתים אישיים במקומות בילוי כגון בתי מלון ומסעדות. רובוטים משמשים גם כצעצועים יקרים, לדוגמה הרובוט אייבו, שהוא רובוט אוטונומי בעל יכולת לימוד המחקה את התנהגותו של כלב או הרובוט פליאואך מה עם רובוטים אישיים שימושיים באמת שילוו אותנו ויסייעו לנו, שאותם מבטיחים לנו כבר שנים רבות? חברה בשם מייפילד רובוטיקס (Mayfield Robotics) חשפה לאחרונה את הרובוט שפיתחה, בשם קוּרי (Kuri) שעשוי אולי להיות הרובוט הביתי האמיתי הראשון. קוּרי מצויד במצלמה, בארבעה מיקרופונים ובשני רמקולים. כמו כן יש בו וויי פיי ותקשורת בלוטות'. הוא מיועד לשימוש בבתים חכמים ויוכל לשמש כבן לווייה שימושי לבני אדם, שיסייע להם בפעילויות חיי היום יום שלהם. גובהו כחמישים ואחד סנטימטרים ומשקלו כשישה וחצי קילוגרם וכשהסוללה שלו נחלשת וזקוקה להטענה, הוא נע באופן עצמאי אל נקודת הטעינה כדי לטעון את עצמו מחדש באנרגיה. הרובוט יאפשר לבעליו לתקשר אתו גם כאשר הוא מצוי רחוק, מחוץ לבית, כדי לבצע פעולות שונות כגון בדיקת הבית.קוּרי איננו הרובוט האישי השימוש היחיד ובוודאי שלא הראשון. כך לדוגמה, אסוס הכריזה על מיזם רובוטי בשם זנבו (Zenbo), המצויד בשלל יכולות. חברת יומי (Yumii) חשפה גם היא לאחרונה את קולטי (Culti), רובוט שנועד לסייע למבוגרים לתקשר עם בני משפחה, רופאים ואחרים. וקיימים רובוטים נוספים.האם אכן, אחרי כל ההבטחות והציפיות שתלינו ברובוטים אישיים שימושיים באמת ומגוונים וגמישים ביכולותיהם, אנחנו עומדים סוף כל סוף לפני בואו של גל רובוטים שכזה? תחושת הבטן שלי אומרת שכן. אבל לא די בתחושת בטן. למעשה, לא די גם ביכולות מוכחות של הרובוטים האלה. אחת השאלות הגדולות בנוגע לכניסתם הנרחבת לשוק היא האם בני אדם יסכימו נפשית לאמצם. טכנולוגיה, ככל שתהיה משוכללת, מתוחכמת ומסייעת, לא תוכל לחדור לשוק ולהיעשות לרווחת ללא הסכמתם הנפשית של בני אדם לקבלה. מהפכת הטלפונים החכמים (סמרטפונים) הפכה אותם למכשיר חיוני ביותר בחיינו שקשה לנו לתאר לעצמנו חיים בלעדיהם. אני מניח שאחת הסיבות לכך היא שהם הוכיחו את עצמם כנגישים מאד, שימושיים מאד, חוסכי זמן, ופותחי אפשרויות שלא היו קיימות לפניהם. האם אנו עומדים בפני מהפכה דומה שתהפוך את הרובוטים האישיים לבלתי נפרדים מחיינו, לכאלה שיקשה עלינו לתאר לעצמנו את חיינו בלעדיהם?

File:Toyota Robot at Toyota Kaikan.jpg
רובוט דמוי אדם של חברת טויוטה

File:HONDA ASIMO.jpg
אייבו

2 תגובות:

  1. היי יורם,

    נושא הרובוטים מעניין אותי דווקא בהיבט האנושיות אבל לא של הרובוטים. יצא לי לחשוב - למה העיצוב של הרובוטים מזכיר לעתים קרובות בני אדם? הרי מבחינת פיתוח זה רק מקשה. לדעתי הרובוט הוא רק תירוץ. אין שום סיבה שנצטרף להסתובב עם התקן מסורבל לצורך תקשורת עם מכונה. לדעתי הרובוט הוא תחליף למישהו לתקשר אתו, למישהו שיקשיב - לחבר. אולי זה משהו שחסר היום ללא מעט אנשים - תקשורת אנושית משמעותית.

    תודה על הפוסט.

    אודי מלכה

    השבמחק
    תשובות
    1. היי אודי
      טוב לשמוע ממך. גם אני סבור שבמידה רבה העיצוב של הרובוטים הוא אנושי במכוון. אני מניח שיש בזה גם משהו שיווקי - אנשים ישמחו יותר להשתמש במשהו שדומה להם. העתידן הגדול ריי קורצווייל(אולי גדול העתידנים בימינו) טוען שבתוך שנים ספורות נהיה מוקפים ברובוטים אנדרואידים (דמויי אדם). לטענתו חלק מהפונקציות שלהן יהיו בתחום של ליווי אנושי. על פי מה שאני קורא ומתעדכן, החלק של האנושיות ברובוטים מתפתח כל העת ובמהירות. אנחנו מאד קרובים לדעתי ליום שבו רובוטים אנושיים יקיפו אותנו וישמשו גם לצרכים אישיים וחברתיים (קורצווייל מדבר אפילו על רובוטים מאהבים, דבר שנשמע לי קצת רחוק אבל אין לדעת).
      דרך אגב, אני קורא את המאמרים שלך ונהנה. כל הכבוד.

      מחק

נפש וחברה במסעות בין הכוכבים/יורם אורעד

  התמונה נוצרה על ידי playground.com כשיתאפשרו טיסות חלל למרחקים ארוכים מאד הם יימשכו עשרות, מאות ואולי אלפי שנים. אילו אתגרים נפשיים וחברתי...