קוראים

יום ראשון, 18 בדצמבר 2022

למה אנחנו מחפשים תבונה חייזרית?/יורם אורעד

 



מדוע אנחנו מחפשים תבונה חייזרית ללא הרף? הפוסט הזה מנסה להציע כמה תשובות אפשריות לשאלה הזאת -  סקרנות, הרצון לגלות שאנחנו לא לבד, הסכנה האפשרית מחייזרים, גורלנו ומעמדנו ביקום, ולמידת טכנולוגיות חדישות.


המאה העשרים והמאה העשרים ואחת, היו גדושות בחיפוש אחר חייזרים. אחת הדוגמאות הבולטות לכך הוא סט"י (SETI - קיצור של: Search for Extraterrestrial Intelligence), מיזם לחיפוש חיים תבוניים מחוץ לכדור הארץ באמצעות האזנה לאותות רדיו המגיעים מהחלל.

אבל… למה בעצם אנחנו מחפשים חייזרים ללא הרף?

התשובה לכך אינה אחת. הנה כמה תשובות אפשריות:


סקרנות

הסקרנות האנושית פועלת כל העת במגוון תחומים ובמגוון כיוונים. בוודאי ובוודאי שהיא פועלת על השאלה "האם קיימים חיים תבוניים מלבדנו?" החיים התבוניים היחידים המוכרים לנו כיום הם אנחנו, בני האדם. הסקרנות מובילה אותנו בהכרח לנסות לגלות יצורים תבוניים אחרים ולנסות לתקשר אתם. האם יצורים תבוניים קיימים רק בחלל, מחוץ לכדור הארץ או גם בכדור הארץ עצמו? אין לפסול את האפשרות שגם בכוכב הלכת שלנו קיימים חיים תבוניים שעדיין לא הובחנו ככאלה אבל עד כה אין לנו עדויות או הוכחות חותכות לכך. לחיים תבוניים עשויה להתלוות גם טכנולוגיה מתקדמת וגם את זה עדיין לא ראינו בכדור הארץ אצל יצורים אחרים.

סקרנות, מלבד ערכה כסקרנות לשמה, הביאה להתפתחויות מועילות כגון המצאות רבות, גילויים מדעיים ורפואה משופרת. האם היא תועיל לנו גם בהקשר של חייזרים תבוניים ויצירת קשר עמם?


הרצון לגלות שאנחנו לא לבד

ביקום קיימים טריליוני כוכבים ואולי עוד יותר מכך כוכבי לכת הסובבים סביב חלק מהם. האפשרות שאנחנו בודדים בכל היקום הזה, עם כל השפע והגיוון הבלתי נתפס שבו, היא מפחידה, מעוררת תחושה אפלה של עצבות, בדידות ואולי תסכול. האם אין אף יצור תבוני בכל היקום העצום הזה שאנחנו יכולים לשוחח אתו מלבד עם עצמנו? אכן, מתסכל למדי. אנחנו מחכים להוכחה, לאות לרמז ברור, שאיננו בודדים, שיש יצורים תבוניים אחרים ואולי אף כאלה שניתן לקיים עמם אינטראקציה.


סכנת החייזרים

חלקנו מצפה בכליון עיניים למפגש עם חייזרים תבוניים אבל האם מובטח שמפגש כזה יהיה חיובי, חסר סכנות? להיפך, רבים חוששים שהוא יישא אופי מאיים, מסוכן ואולי אף יחרוץ את גורל האנושות לרעה. לכן, אולי כדאי לגלותם בעוד מועד ולתכנן איך להימנע מהנזק שהם עלולים לגרום. הבעיה הגדולה היא שאיננו יודעים מה טיבם של חייזרים תבוניים כאלה ומה יהיה טיב המפגש עמם. יש שחוששים ממפגש כזה. למשל, האסטרופיזיקאי המנוח סטיבן הוקינג ( 1942 –  2018) אמר פעם שנסיונותינו לשדר אותות רדיו לחלל הם פזיזים ומטופשים כי מי יודע אם מקבלי האותות יהיו ידידותיים או אלימים. דרך אגב, למרות שאולי הצדק עמו הרי שאם קיימות ציוויליזציות מתקדמות בסביבתנו ייתכן שהן כבר מודעות לקיומנו. אנחנו משדרים אותות רדיו כבר מסוף המאה התשע עשרה, זאת אומרת כבר למעלה ממאה ועשרים שנה ולכן מי שנמצא ברדיוס של 120 שנות אור יכול לקלוט אותן. בטווח הזה יש אלפי כוכבים ומן הסתם עשרות אלפי כוכבי לכת שאת חלקם מאכלסים אולי ציוויליזציות מתקדמות. מנגד, ייתכן ובטווח הזה לא קיימות ציוויליזציות מתקדמות ויחלפו אולי עוד שנים רבות עד שהאותות ייקלטו על ידי ציוויליזציות אחרות, רחוקות יותר.


גורלנו, מעמדנו וחשיבותנו ביקום

מה גורלנו? האם נשרוד או נשמיד את עצמנו? גילויה של ציוויליזציה חייזרית יוכל לסייע לנו לגלות זאת. אם למשל נגלה ציוויליזציה מתקדמת ורבת שנים שעדיין שורדת ופעילה נוכל להבין שהיא התמודדה בהצלחה עם הקשיים והתגברה על סכנת ההשמדה העצמית. נבין שגורלנו לא נחרץ ושהציוויליזציה שלנו תוכל להתקיים עוד שנים רבות, אולי לתמיד. יהיה בכך כדי לעודד אותנו ולדרבן אותנו להמשיך לנסות למצוא דרכים להתמודד עם הקשיים העומדים בדרכה של הציוויליזציה שלנו להמשיך להתקיים, לשגשג ולחיות בשלום. מנגד, גילוי של ציוויליזציה שנכחדה, יוכל אולי ללמד אותנו מה הוביל אותה לכך ולא פחות חשוב מכך, להשפיע עלינו עמוקות באופן נפשי בנוגע לצורך לעשות זאת. 

ומהו ערכנו ומעמדנו בראי ההישגים המדעיים, הטכנולוגיים והחברתיים? הישגיה של ציוויליזציה חייזרית יאפשרו לנו להשוות את הישגינו להישגיה ולהבין איפה אנחנו עומדים בסולם ההישגים הקוסמי. 


למידת טכנולוגיות חדישות

ציוויליזציה חייזרית מתקדמת משופעת מן הסתם בטכנולוגיות משוכללות בהרבה משלנו. טכנולוגיות אלה עשויות להשפיע עמוקות על חיינו והאפשרות ללמוד אותן ולאמצן אלינו מפתה מאד. למשל, ייתכן שנוכל ללמוד ולאמץ טכנולוגיות לריפוי מחלות ולהצערה ואולי אף לחיי נצח. מלבד בפן האישי, לטכנולוגיות כאלה תהיה גם השלכה כלכלית משמעותית משום שייחסך הכסף הרב המושקע כיום בהתמודדות עם מחלות קשות. טכנולוגיות אחרות יוכלו לשפר את התחבורה שלנו ולהפוך אותה ליעילה יותר ולנוחה יותר. למשל, למידת טכנולוגיות לתנועה במהירות עצומה תהפוך לקצרה יותר את ההגעה אל כוכבי לכת, אסטרואידים ומערכות שמש אחרות ותאפשר קיום קשר משמעותי עם התיישבויות אנושיות במקומות רחוקים בחלל. טכנולוגיות אחרות יוכלו לאפשר לנו ברמת הפרט, כוחות גדולים יותר ומהירות תנועה גדולה יותר ואולי אף שינוי והוספת תכונות גוף כגון שינוי צורה, שינוי מרקם והוספת חושים נוספים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

נפש וחברה במסעות בין הכוכבים/יורם אורעד

  התמונה נוצרה על ידי playground.com כשיתאפשרו טיסות חלל למרחקים ארוכים מאד הם יימשכו עשרות, מאות ואולי אלפי שנים. אילו אתגרים נפשיים וחברתי...