קוראים

יום רביעי, 7 במרץ 2018

אחרי עידן הסמרטפונים/יורם אורעד




ציור: הלל שלפין



האם עידן הסמרטפונים קרוב לקיצו? ואם כן, מה יחליף אותם?
סמרטפונים הפכו לחלק כל כך מהותי מחיינו עד שלעתים נדמה שהם תמיד היו אתנו כאן. הם מספקים לנו תקשורת מתמדת עם העולם ובאמצעות המון אפליקציות מגוונות ביותר הנמצאות בהם אנחנו מנהלים את חיינו בדרך שלא היינו מעלים על דעתנו אפילו לפני חמש עשרה שנה. מעבר לשיחות קול או וידיאו רגילות הסמרטפונים מאפשרים לנו לנהל את חיינו ביעילות, להתמצא במרחב, לקבל מידע, לטפח קשרים חברתיים, לקיים קשרי מקצוע, לקרוא ועוד.
לכאורה, טכנולוגיית הסמרטפונים מתחדשת כל העת אבל אם נביט בעין בוחנת נראה שלא התרחש בה בשנים האחרונות שום חידוש המשנה באופן מהותי את חיינו. מצלמה עם חדות גבוהה יותר, מסך גדול יותר המגיע עד שולי המכשיר, טכנולוגיה משוכללת יותר של זיהוי קול וזיהוי פנים. דברים כאלה ודומיהם הם אמנם בעלי חשיבות אך מותירים אותנו פחות או יותר באותו המקום.
האם קרובה בואה של הטכנולוגיה שתחליף את הסמרטפונים בכזאת שהיא לא רק משוכללת בהרבה, אלא גם משנה כללי משחק, כזו המשנה את חיי התקשורת והבידור שלנו ואת חיינו בכלל באופן מהותי? האם סמרטפונים יהפכו בקרוב למשהו מיותר ויפנו את מקומם לטכנולוגיה מסוג אחר לחלוטין?
הפיתוחים הטכנולוגיים האחרונים מראים שכן.
אבל לאן מובילים הפיתוחים האלה?
הסמרטפונים הפכו לחלק כה משמעותי של חיינו שהיינו אולי רוצים לראות אותם כחלק מגופנו ממש. ובעצם למה לא? הרי הם הפכו לגורם כל כך מהותי וכל כך בלתי נפרד מחיינו. האם לשם מתקרבת ומתכווננת הטכנולוגיה שתחליף את הסמרטפונים? אם כן, יכול להיות שנוכל לחזות בעשורים הבאים בשני שלבים שלה. הראשון, הקרוב, יהיה פיתוח משמעותי של טכנולוגיית התקשורת הלבישה. השני, הרחוק יותר, יהיה שילוב התקשורת בתוך מוחנו.

השלב הראשון
בשלב הראשון תשולב טכנולוגיית התקשורת על גופנו ובקיצור - נלבש אותה על גופנו. זוהי הטכנולוגיה הלבישה שלמעשה כבר התחילה (שעונים חכמים היא אחת הדוגמאות לכך), אבל עדיין אינה משוכללת מספיק ורווחת מספיק. אחת האפשרויות המסתמנות היא שימוש במשקפיים משולבות במחשב (מה שמזכיר את משקפי גוגל שנוסו לפני מספר שנים ונכשלו). התקשורת תתבצע באמצעות תצוגה שתוקרן על המשקפיים עצמם (מצידם הפנימי).
תקשורת מסוג זה מציעה חברה בשם מג'יק ליפ (Magic Leap). החברה מציעה ערכה הכוללת משקפיים לצד מחשב קטן הנישא על החגורה. היא מתכוונת לשווק את המוצר עוד במהלך השנה הזו. המכשיר החדש יאפשר שימוש במציאות רבודה ומחירו צפוי להיות, על פי ההערכה, כאלף דולר.
מכשיר כזה או דומה לו יוכל לאפשר לנו לעשות את כל מה שאנחנו מבצעים בסמרטפון רגיל, ביעילות ובנגישות גדולים יותר. המכשיר יאפשר קבלת אימיילים, ווטסאפים, שיחות וידיאו, מידע ועוד, ישירות אל התצוגה שעל המשקפיים. הוא יאפשר מציאות רבודה (שתתבטא למשל בקבלת שכבות של מידע על אובייקט שאנו מביטים בו) בלי להתנתק מהמציאות.
המכשיר של מג'יק ליפ הוא אמנם חידוש אך סובל ממספר בעיות. אחת מהן היא הפיצול בין המשקפיים לבין המחשב, דבר שמסרבל את השימוש בו. מלבד זאת, מדובר במשקפיים גדולות ומסורבלות למדי וקשה להניח שאנשים ישתמשו בו לאורך זמן. מלבד זאת, מה יהיה אמצעי הפלט הטקסטואלי, או במלים אחרות כיצד נקליד? אחד הפתרונות האפשריים לכך הוא מקלדת וירטואלית שנוכל להקליד בה באמצעות כפפות מיוחדות. אלה יזהו איזו אצבע נעה ובאיזה אופן ובאופן כזה להַדמות הקלדה. כך, נוכל לראות במשקפיים שלנו מקלדת וירטואלית ועל ידי הזזת אצבעותינו באוויר, בדומה להזזתן מעל פני מקלדת פיזית, נוכל להקליד טקסט.
כדי שהשימוש במכשיר יהיה נגיש יותר יהיה צורך להקטינו באופן משמעותי, לגודל של משקפיים רגילות או אפילו לצמצמו לעדשה שנלבש על עינינו (דבר שכבר עוסקים היום בפיתוחו).

השלב השני
השלב השני יהיה משמעותי ומדהים בהרבה. הוא יגיע בצורת מכשיר תקשורת ממוחשב שיושתל במוח שלנו, יעלה בהרבה ביכולותיו על הסמרטפון בן ימינו, ויחובר אל הנוירונים במוח. התקשורת תתבצע באמצעות ממשקי חשיבה ישירים בין המוח שלנו לבין המכשיר. שלב זה עוד רחוק למדי אך חברה אמריקנית בשם ניורלינק (Neuralink) שנוסדה על ידי אלון מאסק עוסקת כבר בפיתוח ממשק ממוחשב המיועד להשתלה במוח האנושי.

האפשרויות
הנה כמה מאפשרויותיה של תקשורת השלב הראשון:
  • נגישות מהירה יותר לסוגים שונים של תקשורת.
  • תמונות ומציאות רבודה באיכות גבוהה בהרבה מזו שאנו חווים בסמרטפונים משום שנוכל לראות אותן לכל רוחב שדה הראיה שלנו.
  • ראיה תלת מימדית שתתאפשר בצורה מדויקת מאד באמצעות המשקפיים, הודות להצגת תמונה מזווית שונה, בכל עדשה.
  • היעדר הצורך לשאת את המכשיר ביד והימנעות מהחשש לאבדו.

והנה כמה מאפשרויותיה של תקשורת השלב השני שתהיה למעשה מעין טלפתיה טכנולוגית:
  • העברה ישירה של תקשורת טקסטואלית, ויזואלית ואולי אפילו מחשבות ורגשות, בין בני אדם ובין בני אדם ומחשבים.
  • מהירות גדולה ביותר של העברת מידע.
  • יצירת תקשורת עם אנשים בתרדמת או אנשים משותקים.
  • שימוש ככלי טיפולי לפסיכיאטרים, פסיכולוגים ועוד שיוכלו לתקשר באופן ישיר עם מטופליהם ולהבין טוב יותר את תחושותיהם ומחשבותיהם.
  • שיתוף אמיתי וישיר בין מוחות לקיום דיונים, ביצוע עבודה וקבלת החלטות.
  • שיתוף ברגשות באופן ישיר ובלתי אמצעי.

***
התחזיות האחרונות קובעות את מועד סיום עידן הסמרטפון לשנת 2025. האם בעוד עשר שנים, כשנסתובב עם משקפי התקשורת שלנו, או עם עדשות התקשורת שעל עינינו, נביט על עידן הסמרטפונים בגיחוך כפי שאנו מביטים כיום על עידן הטלפונים הקוויים? האם בעוד עשרים - שלושים שנה תיראה לנו גם תקשורת השלב הראשון מגוחכת, כשאמצעי התקשורת ישבו ממש בתוך מוחנו ויאפשרו לנו תקשורת משובחת לאין ערוך מזו שמאפשרים לנו הסמרטפונים של ימינו?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

נפש וחברה במסעות בין הכוכבים/יורם אורעד

  התמונה נוצרה על ידי playground.com כשיתאפשרו טיסות חלל למרחקים ארוכים מאד הם יימשכו עשרות, מאות ואולי אלפי שנים. אילו אתגרים נפשיים וחברתי...