קוראים

יום רביעי, 20 ביוני 2018

חבילת נופש בחלל/יורם אורעד


ציור: הלל שלפין

כשהייתי ילד, לאחר מכן נער ומאוחר יותר סטודנט צעיר באוניברסיטה, הייתי בטוח שטיסות החלל יהיו בקרוב נחלת הכלל ושדי בקרוב אוכל לצאת בעצמי לחופשה בחלל.
זה היה לפני עשרות שנים ולצערי חלום הטיסה לחלל לכל עדיין לא התגשם. אני מניח שהסיבות לכך הן רבות - בטיחות לא מספקת, חוסר עניין מצד גורמים שונים, טכנולוגיה שעדיין לא הייתה מפותחת דיה, עלות ייצור גבוהה של החלליות ושל שיגורן לחלל, ועוד.
אבל היום נראה שתיירות החלל לקהלים רחבים, קרובה מתמיד להגשמה. מספר חברות עושות מאמצים לספק טיסות חלל ונופש בחלל לקהל רחב יותר של בני אדם מכפי שהיה מקובל עד כה, אם כי עדיין לא לכולם. אחת מהן היא חברת חברת ההֵזנֵק (start up) האמריקנית אוריון ספאן (Orion Span), המתכוונת לשגר לחלל בשנת 2021 מלון בגובה של כשלוש מאות קילומטרים מעל כדור הארץ. המלון החללי יוכל להכיל בקרבו שישה דיירים והכוונה היא לארח את ראשוני האורחים בו בשנת 2022. אלה יתארחו במלון החלל למשך 12 יום. מחיר התענוג יהיה 9.5 מיליון דולר ולכן רק עשירים יוכלו להרשות אותו לעצמם. קיימות כיום מספר חברות המציעות טיסות חלל ובהן וירג'ין גלקטיק (Virgin Galactic), ביגלו אירוספייס (Bigelow Aerospace), וחברת רוקטפליין גלובל (Rocketplane Global). ארצות הברית מכינה כיום תשתית לטיסות חלל ובונה מטוסים ייעודיים לטיסות תת מסלוליות (טיסות חלל ברום גבוה הנושק לחלל החיצון, אך ללא כניסה למסלול סביב כדור הארץ). בטיסות אלה יגיעו תיירי חלל לגובה של מעל מאה קילומטרים, יחוו כמה דקות של חוסר משקל וישובו לכדור הארץ. ההערכה היא שטיסות כאלה יעלו מאתיים אלף דולר בקירוב, מאד לא זול ורחוק מהישג ידם של כמעט כל האנשים, אבל בכל זאת כבר בהישג ידם של אנשים רבים. לטענת כלכלנים העוסקים בתחום התיירות לחלל, הורדת מחיר טיסת חלל אל מתחת ל- 100 אלף דולר תוכל להביא לקפיצה משמעותית בביקוש לטיסות חלל תיירותיות. מכל מקום, תיירות החלל מתפתחת באופן מהיר. אחד הסימנים לכך הוא בניית מספר נמלי חלל במדינות שונות ובהן קליפורניה, פלורידה, וירג'יניה, שוודיה, סינגפור ואיחוד האמירויות.

גורמים שיאפשרו ויקדמו את היציאה ההמונית לחלל

במה תלויה הגשמתה והתפתחותה של תיירות החלל? דבר זה תלוי במספר גורמים שביניהם:
  • מחיר: כדי שטיסות חלל ונופשונים בחלל יהיו במסגרת אפשרותם התקציבית של רוב בני האדם, או לפחות של רבים מהם, הם יצטרכו להיות זולים מספיק. רק כאשר הם יהיו מספיק זולים, כמו בימינו הטיסות והנופשונים לחו"ל (הכוללים טיסות ובתי מלון) הם יצברו תאוצה ויהפכו לנחלתם של ציבורים  רחבים. המחיר לצרכן תלוי בין השאר בפיתוח חלליות זולות. הוא תלוי גם בשימוש בטילים רב פעמיים, המאפשרים לשגר את הטיל הנושא את החללית מספר פעמים (רב ככל האפשר) ולא רק פעם אחת. טילים כאלה  כבר פותחו על ידי חברת ספייס איקס ( Space x) -פאלקון 1 ופאלקון 2, ופיתוחם ושיכלולם ממשיך. כאשר ייצורם של טילים כאלה יהיה עניין קיים, בטיחותי וזול לייצור יוזלו הטיסה לחלל באופן משמעותי מאד.  
  • בטיחות: כדי שאנשים יסכימו לצאת לטיסת חלל או לנופשון חלל, חיוני להגיע לרמת בטיחות גדולה, כמו של הטיסות בימינו או לפחות קרובה אליהן.
  • מוטיבציה לתיירות חלל: לא ברור מהי המוטיבציה של קהלים רחבים של בני אדם לצאת לחלל. כל עוד לא תתקיים מוטיבציה גדולה דיה ליציאה לחלל, תיירות החלל לא תתרומם. כמו כן, טכנולוגיות תקשורת ובידור משוכללות הקיימות כבר כיום, עשויות לספק תחליף ראוי ליציאה ממשית לחלל. טכנולוגיות אלה מאפשרות כיום חוויה חושית הקרובה למציאות, לעתים עד כדי כדי טשטוש ההבדלים בין מה שמאפשרות הטכנולוגיות האלה לבין המציאות עצמה. אחת המבטיחות שבהן, אם לא המבטיחה מכולן, היא המציאות המדומה (virtual reality). מציאות מדומה (באנגלית: Virtual reality, ובקיצור VR) היא טכנולוגיה המאפשרת הדמייה מדויקת של סביבה או של התרחשויות המעניקה למשתמש בה אשליה של המציאות אותה מדמה הטכנולוגיה, והמשתמש יכול לפעול בתוכה. לטכנולוגיה זאת יש את הפוטנציאל לדמות מציאות של טיסת חלל ונופשון חלל, על כל מה שכרוך בה והיא תעורר אצל אנשים את השאלה מה כדאי יותר - לחוות ממש את המציאות של יציאה לחלל או הדמיה שלה, הקרובה מאד למציאות עצמה.  שימוש בטכנולוגיית המציאות המדומה תהיה זולה בהרבה מיציאה מציאותית לחלל, לא תהיה כרוכה בסיכונים בטיחותיים ולא תצריך הכנות לקראת היציאה לחלל. חוויות חלל באמצעות מציאות מדומה, הדומות מאד למציאות של חוויות חלל עשויה להקטין את המוטיבציה של בני אדם לצאת ממש לחלל.
  • שיווק: כל מיזם מסחרי חדשני זקוק לשיווק נכון כדי להציג אותו באופן שימשוך את קהל היעד הפוטנציאלי שלו. במקרה הזה שיווק נכון חיוני משום שמדובר על משהו בלתי מוכר עד כה שגם טומן בחובו פחדים אפשריים מסיכוני היציאה לחלל.
  • שילוב בין אינטרסים מסחריים רבים ומגוונים: ככל שיותר אינטרסים מסחריים יהיו מעורבים בתיירות החלל כך הסיכוי להתרוממותה יגדל. בין האינטרסים המסחריים המגוונים שיוכלו לסייע להתרוממות זו אפשר למנות את הכסף שישלמו התיירים עצמם, פרסומות ואולי שילוב של תכניות טלוויזיה בתוך תחנות חלל או בחלליות (וביניהן אולי גם תכניות ריאליטי).
  • פישוט ההכנות ליציאה לחלל או אף ביטול הצורך בהן: יציאה לחלל, מאלצת את היוצאים להשתתף בהכנות לקראתה, כולל אימונים. הכנות אלה נמשכות כיום חודָשִים. המכשול הזה יפריע לרבים מהמתכוונים לצאת לחלל וכך ימנע מרבים מהם לממש את כוונתם לצאת אליו.

***

כדי שתתאפשר תיירות חלל לכל או לפחות לקהלים גדולים מאד, צריכים להתקיים מספר תנאים. בין התנאים: מחיר מספיק נמוך לצרכן, רמת בטיחות גבוהה, מוטיבציה מספקת של צרכני החלל הפוטנציאלים, שיווק נכון ופישוט ההכנות ליציאה לחלל או ביטול הצורך בקיומן בכלל.
אמנם אין מה למהר לעשות הכנות ליציאה לחלל בזמן הקרוב, אבל טיסות החלל ונופשוני החלל נמצאים כבר כנראה באופק.

2 תגובות:

  1. שכחת את Blue Origin שמפתחת תשתיות שיגור זולות, עם ייעוד מוצהר של פיתוח תיירות חלל.. !

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה לך. אתה בהחלט צודק - חברת בלו אוריג'ין של ג'ף בזוס שהוקמה, עד כמה שאני זוכר, בשנת 2000. יחד עם זאת כוונתי הייתה רק להציג כמה דוגמאות.

      מחק

לחבק את כל קרינת השמש/יורם אורעד

  לחבק את כל קרינת השמש/יורם אורעד כדור דייסון. השמש נמצאת במרכז הכדור פתרון מדהים להתמודדות בעתיד הרחוק, עם צרכי האנרגיה של האנושות הוא ...