קוראים

יום שבת, 29 בינואר 2022

אל תוך המֵטַאבֵרס/יורם אורעד

 


המֵטַאבֵרס, הפלטפורמה הדיגיטלית שתאפשר לנו אינטראקציה מוחשית ומשכנעת בהרבה מאשר אנו מכירים, יוצא לדרך. הוא יאפשר לנו לראות זה את זה בתלת מימד בתוך סביבה שנהיה ממש בתוכה ולא רק נצפה בה. קיימים עדיין קשיים במימושו אבל הם כנראה ייפתרו בקרוב, וכן עלולות להיווצר בעיות חברתיות כגון ניתוק מהסביבה, ניכור והַדָרָה.


תמיר יושב בחדר הישיבות המפואר שנוף מרהיב נשקף ממנו, מקיים דיונים עם הקולגות שלו, בוחן את הבעותיהם ומשתדל לא להחמיץ את תגובותיהם לרעיון שהעלה. בבית קפה מואפל, לירון מחליפה עם שלושת חברותיה חוויות על תכשיטים שקנו לא מזמן. הן מזמינות אחת את השניה לגעת בתכשיטים ולחוש בהם. קריאות התפעלות בוקעות מפיה כשהיא חשה במגעה של שרשרת בוהקת שקנתה אחת מהן. חברותיה מביטות בסקרנות לכיוונה.

בלחיצת כפתור נעלמים בבת אחת הקולגות של תמיר, חדר הישיבות והנוף הנשקף ממנו. בלחיצת כפתור נעלמות חברותיה של לירון ובית הקפה.

זוהי הצצה חטופה לעולם המטַאבֵרס, המצפֵה לנו בעתיד הקרוב.


מהו המֵטַאבֵרס?

המֵטַאבֵרס הוא פלטפורמה דיגיטלית שתחליף בשנים הקרובות את הרשתות החברתיות שאנחנו מכירים ויאפשר אינטראקציה מוחשית ומשכנעת בהרבה מזו של היום. המשתמשים בה יוכלו לראות זה את זה בתלת מימד בתוך סביבה שהם יהיו מוטמעים בתוכה. הסביבה תוכל להיות למשל חדר ישיבות, מסעדה, סביבה חיצונית כגון פארק, חוף ים, פסגת הר, החלל וכדומה. המשתתפים ייבחרו לעצמם אווטאר (דמות וירטואלית המייצגת את המשתמש) שבאמצעותו הם יתקשרו עם אחרים. לא רק שהמשתמשים יוכלו לצפות זה בזה בתלת מימד אלא שגם הבעות פניהם יועברו במדויק והכיוון שאליו הם מביטים. באמצעות כפפות מיוחדות הם יוכלו לחוש בחפצים ובבני אדם. המטאברס יאפשר פעולות ללא מגע, שיתבצעו ישירות באמצעות המחשבה, כגון הקלדה ללא תזוזת ידיים, או הפעלת מכשירים שונים. הוא יאפשר צפייה חווייתית באירועים מגוונים, תוך תחושה אמיתית של צפייה בהם, מרשימה ובלתי אמצעית בהרבה מצפיה בטלוויזיה או במחשב. כך, למשל, נוכל לצפות במשחק כדורסל מתוך המגרש עצמו וגם לנוע בתוך המגרש, נוכל ללמוד על מערכת השמש תוך שינוי נקודת המבט שלנו בחלל, כשאנחנו עצמו מרחפים בחלל. נוכל ללמוד קורס באוניברסיטה כשמסביבנו סטודנטים ומולנו המרצה. נוכל להתקרב למולקולה, לבחון אותה מקרוב ואף לסובבה כדי לראותה מזוויות שונות. נוכל לנחות על הירח ולבחון את שטח פניו. המטאברס יאפשר שיח קל יותר ואמיתי יותר עם חברים, בני משפחה, קולגות וכו" וייצוג מלא יותר שלהם מאשר פנים בחלון של דפדפן. השימוש בו יוכל להתבצע למשל באמצעות קסדת מציאות מדומה, משקפי מציאות מדומה או עדשות מגע חכמות (שכנראה יהיו זמינות לרכישה לא לפני 2030).


מכשולים וקשיים טכנולוגיים בדרך להגשמת חלום המֵטַאבֵרס 

כדי להגשים את חלום המֵטַאבֵרס יהיה צורך לפתור מספר בעיות. אחת מהן היא חומרה ראויה לכניסה אל המֵטַאבֵרס. במלים אחרות, יהיה צורך במכשיר שדרכו ניתן יהיה להיכנס אליו ושיהיה ראוי ונוח לשימוש. משקפי מציאות מדומה וקסדת מציאות מדומה הם פתרונות שקיימים כיום אבל הם מלוויים בבעיות שאחת מהן היא משקלן, שמקשה ומסרבל את השימוש בהם ולא מאפשר שימוש נוח. מכשירי מציאות מדומה גם גורמים לחלק ניכר מהמשתמשים בהם לבחילות ויש למצוא דרך להתגבר עליהן. יש גם לשפר את יעילות הסוללות של המכשירים כדי שיספיקו לזמן שימוש סביר. אבל לא רק את החומרה צריך לשכלל ולשדרג אלא גם את תשתיות האינטרנט. המשתמשים העתידיים במטאברס ייצרו כמות עצומה של מידע שתשתיות האינטרנט הנוכחיות אינן מסוגלות לעמוד בה. עוד בעיה היא כמות האנרגיה הגדולה שאותה יצרכו המכשירים הרבים שיפעלו במקביל, דבר שיכביד על רשתות החשמל. הפקת האנרגיה הגדולה הנחוצה עלולה להגביר גם את זיהום האוויר. יהיה גם צורך בהגדלת כוח העיבוד כדי להציג את מה שנַחוֵוה במֵטַאבֵרס בתלת מימד ובאמצעות מגע.


בעיות חברתיות 

יש להניח שבצד היתרונות הגדולים של המֵטַאבֵרס, יצוצו גם בעיות חברתיות. למשל, הוא  עלול להפוך את העולם למקום מנוכר יותר מזה של היום (שגם הוא די "מצטיין" ברמת הניכור). האם הוא יהפוך אותנו לחברה שבה כל אחד מרוכז בעצמו בלי להתעניין בסביבה החברתית המקומית והגלובלית? זה קורה כבר כיום, כשאנחנו עוקבים ברשתות חברתיות רק אחרי אנשים בעלי אותו תחומי עניין שלנו או קרובים להם. המֵטַאבֵרס יעצים זאת משום שאנחנו ממש ניטמע בתוך הסביבה הוירטואלית ועם אותם האנשים שנבחר. ובמלים אחרות - הוא יגביר את יכולתנו לבצע הַדָרָה של אוכלוסיות שלמות. הוא גם עלול להחריף את סכנת ההטרדות המיניות והתקיפות המיניות, בין היתר עקב אפשרות המגע. מטרידים מיניים יוכלו פשוט לנגוע באישה או בגבר ללא הסכמתם.

וקיימת גם הבעיה הפשוטה אך המטרידה, שבעת ההיטמעות בסביבה הוירטואלית של המֵטַאבֵרס, נתנתק מהקשר עם הסביבה הפיזית שבה אנחנו פועלים באותו זמן. כיום, גם כשאנחנו מרוכזים בפעילות וירטואלית, זירת ההתרחשות עדיין מתקיימת על מסך המחשב או הסמרטפון ואנחנו חשופים לסביבה הפיזית שבה אנחנו נמצאים. בעידן המֵטַאבֵרס, כל הסביבה שלנו תהיה וירטואלית. כך, נעצים את הנתק החברתי שיהפוך להיות גדול מזה שאנחנו מכירים בעולם הוירטואלי של ימינו.



2 תגובות:

  1. נורא מדהים אבל בעיית הניכור אכזרית וגם אספקטים אחרים.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מסכים את בהחלט. בעיית הניכור היא קשה. אני מקווה שימצאו לכך פתרונות שירככו את הקושי.

      מחק

נפש וחברה במסעות בין הכוכבים/יורם אורעד

  התמונה נוצרה על ידי playground.com כשיתאפשרו טיסות חלל למרחקים ארוכים מאד הם יימשכו עשרות, מאות ואולי אלפי שנים. אילו אתגרים נפשיים וחברתי...